Psychiatr. pro Praxi, 2001; 4: 154-156

Dětský autismus na rozhraní

MUDr. Eva Čápová1, MUDr. David Neumann2
1 Psychiatrická klinika LF UK a FN Hradec Králové
2 Oddělení dětské chirurgie a traumatologie FN a LF UK Hradec Králové

Klíčová slova: dětský autismus, praktická péče.
Keywords: child autism, management.

Zveřejněno: 31. prosinec 2001  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Čápová E, Neumann D. Dětský autismus na rozhraní. Psychiatr. praxi. 2001;2(4):154-156.

Dětský autismus je pervazívní vývojová porucha, která poškozuje sociální interakci, komunikaci a okruh zájmů postižených dětí. V české a slovenské literatuře se objevuje stále větší počet sdělení, která se snaží přiblížit problematiku autismu odborné veřejnosti, ukazují možnosti symptomatické farmakoterapie (2) a uvádějí konkrétní zkušenosti v kazuistikách. Vyniká článek Proppera z r. 1999 (5). Péče o děti s dětským autismem je komplexní. Účastní se na ní praktičtí lékaři pro děti a dorost, pedopsychiatři, psychologové, neurologové, speciální pedagogové a další specialisté.

Child autism on the boundary

Child autism as a pervasive developmental disorder attacks social interaction, communication skills and interests of autistic children. Arising number of papers on national Czech and Slovak board brings near the topics of autistic disorders to the health and pedagogical professionals. These papers present appropriate pharmacotherapy and personal knowledge in case-reports. The recent article by Propper (2) should be mentioned. General paediatricians, child psychiatrists, psychologists, neurologists, special educators and other experts are involved in the complex management of autistic children.

Psychiatrická klinika,

Dětská klinika Fakultní nemocnice Hradec Králové

Stáhnout citaci

Reference

  1. Accardo, P., Bostwick, H. (1999): Zebras in the living room: the changing faces of autism. J Pediatr. 135: 533-535. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Drtílková, I. (1999): Předběžné zkušenosti s risperidonem u dětí s pervazívními vývojovými poruchami. Čes Slov Psychiat. Suppl: 18-21.
  3. Hrdlička, M. (2000): Dětský autismus (F84.0) Dětská a adolescentní psychiatrie, In: Hort, V., Hrdlička, M., Kocourková, J., Malá, E. Praha, Portál s.r.o. 133-144.
  4. Neumann, D. (1998): Praktický přístup k rodinám pacientů s dětským autismem. Čes Slov Pediat. 53: 536-542.
  5. Propper, L., Hrdlička, M. (1999): Vysoce funkční autismus a Aspergerův syndrom: problematika koncepce a diferenciální diagnostiky. Prakt Lék 79: 610-614.
  6. Schopler, E., Mesibov, GB. (1997): Autistické chování, Praha, Portál, s.r.o.
  7. Schopler, E., Reichler, RJ., DeVellis, RF., Daly, K. (1980): Toward objective classification of childhood autism: Childhood Autism Rating Scale (CARS). J Autism Dev Disord. 10: 91-103. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Schopler, E., Reichler, RJ., Lansingová, M. (1998): Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami., Praha, Portál, s.r.o.
  9. Zuddas, A., Di Martino, A., Muglia, P., Cianchetti, C. (2000): Long-term risperidone for pervasive developmental disorder: efficacy, tolerability, and discontinuation. J Child Adolesc Psychopharmacol. 10: 79-90. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...